1. De school
De Junior Campus is een Nederlandse basisschool en we bieden tweetalig primair onderwijs (TPO) vanaf groep 1. Onze schoolt telt ongeveer 175 leerlingen. Wij zijn een onderdeel van de Alberdingk Thijm Scholen en werken nauw samen met de andere scholen van Alberdingk Thijm Scholen.
Wij streven ernaar om samen met de leerlingen onze wereld te ontdekken door nieuwsgierig te zijn en vragen te stellen. De leerlingen krijgen de kans om uitdagingen aan te gaan en op een positieve manier bij te dragen aan onze altijd veranderende wereld. Zo ontwikkelen zij zich tot vaardige, reflecterende individuen met een waardering voor diversiteit, voorbereid op hun toekomst.
Het bestuur
Saskia Makker (voorzitter) Bart van den Haak
Directie
Directeur Caja den Ouden (werkdagen op ma t/m do)
Zij is telefonisch op school bereikbaar en per mail c.denouden@atscholen.nl
Het team schooljaar 2024-2025
Groep 1-2 |
Hommels/Bumblebees |
Lynn Welsh en Eva 's Gravendijk |
Groep 1-2 |
Zeepaardjes/Seahorses |
Maaike Kingma en Jasmijn van de Kuilen |
Groep 1-2 |
Otters/Otters |
Ilse Kriek en Maaike Kingma |
Groep 3 |
Vlinders/Butterflies |
Elsbeth Kappers en Diane Wigmans |
Groep 4 |
Stokstaartjes/Meerkats |
Jasmijn van de Kuilen en Lynn Elsh |
Groep 5 |
Tijgers/Tigers |
Eva 's Gravendijk en Lennart Markenstein |
Groep 6 |
Ara’s/Macaws |
Lennart Markenstein en Kim Eglesz-Schotman |
Groep 7 |
Kiwi’s/Kiwis |
Esther Uijtdehhage/Jesse de Boer en Paula Eksteen |
Groep 8 |
Sneeuwuilen/Snowy owls |
Paula Eksteen en Barbara Twilhaar |
Ondersteuning |
|
Kim Eglesz-Schotman (ma en di)
Petra Haverlach (woe t/m vrij
|
Intern begeleider |
|
Diana Van Leeuwen |
Leerlingcoördinator |
|
Marinke Soeters |
Gymleerkracht |
op ma en vrij is er gym |
Aylin Önsöz |
Conciërge |
|
Robert Kuypers |
2. Onderwijs
We geloven in tweetalig en internationaal georiënteerd onderwijs vanuit een Nederlands perspectief. Onze focus ligt altijd en overal op leren als individu en gemeenschap. We geloven in tweetalige wereldburgers die vandaag en morgen, nieuwsgierig, open-minded, samen, respectvol en betrokken, zowel dichtbij huis als wat verder weg een steentje aan onze wereld willen en kunnen bijdragen.
Waarden
Vanuit onze missie hebben wij vier waarden geformuleerd die als pijlers dienen in onze school en richting geven aan (de ontwikkeling van) ons onderwijs, te weten: leren en aanbod, TPO en internationaal georiënteerd, community en kwaliteit en zorg.
Leren en aanbod (‘Zo leren wij’)
Onze definitie van leren is: ‘leren is het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en begrip door middel van ontdekken, delen en reflecteren’. Onder leren en aanbod verstaan we dat we onze leerlingen een kwalitatief goede basis willen geven in alle doelen die betrekking hebben op rekenen en taal én dat we daarbij aandacht hebben voor de manier waarop geleerd wordt.
TPO en internationaal georiënteerd (‘Zo staan wij in de wereld’)
Onze definitie van internationalisering is: Internationalisering op de Junior Campus is het waarderen en omarmen van verschillende culturen en trots zijn op je eigen cultuur binnen de school en daarbuiten. Onze definitie van tweetaligheid is: Tweetaligheid op de Junior Campus is dat taal niet het doel op zich is, maar een middel om de leerdoelen te bereiken. De leerlingen verlaten de Junior Campus met voldoende Nederlandse en Engelse taalvaardigheden om zich als wereldburger staande te kunnen houden in een internationaal georiënteerde wereld.
Om bovenstaande te bewerkstelligen bieden we ons onderwijs in twee talen aan en werken we binnen IPC aan internationalisering.
Community (‘Zo gaan wij met onszelf en elkaar om’)
Het gaat er op de Junior Campus om dat leerlingen zich veilig voelen. Sociale ontwikkeling als groep en als individu is een belangrijk onderdeel om je optimaal te kunnen ontwikkelen. Met behulp van Kanjertaal (door het gebruik van de Kanjertraining) en de Personal Goals (van IPC) creëren wij een veilige leeromgeving zodat leerlingen komen tot leren en weten wie zij zijn binnen de community waarin zij zich begeven.
Kwaliteit en zorg (‘Zo zorgen en borgen wij’)
Om onze leerlingen zo effectief mogelijk te laten profiteren van ons aanbod kijken wij constant naar de kwaliteit van ons lesgeven. We gebruiken hiervoor, bij nieuwe leerdoelen, de methode EDI waarin we onszelf de vraag stellen: zijn de leerlingen aan het leren en werken we toe naar het gestelde doel? Door dit leerproces constant te evalueren weten we hoe we bij het niveau van de leerlingen kunnen aansluiten en werken we gedifferentieerd. Daarnaast geven observaties, toets gegevens en het adaptieve programma Gynzy ons informatie om de leerlingen te volgen en daarmee ook de mogelijkheid om het onderwijsaanbod zo veel mogelijk af te stemmen op de verschillende niveaus.
Leerlingen verwerven op elk moment van de dag taal. Niet alleen tijdens een taalles, maar continu. Iedereen in onze school is verantwoordelijk voor de taalontwikkeling van de leerlingen. We helpen de leerlingen bij de ontwikkeling van hun taalverwerving door te lezen, schrijven, luisteren en spreken. Wij zorgen ervoor dat onze leerlingen evenwichtige meertalige kinderen worden, met goed ontwikkelde taal en cognitieve vaardigheden.
De lessen worden voor vijftig procent van de lestijd in het Nederlands aangeboden en voor vijftig procent in het Engels. In alle klassen zijn er twee leerkrachten: een leerkracht die Nederlands spreekt met de kinderen, en een near-native leerkracht die Engels spreekt met de leerlingen. Er is een nauwe samenwerking tussen deze twee leerkrachten, zodat het onderwijs voor de kinderen een logisch geheel is, onafhankelijk van de taal die gesproken wordt.
Dagelijks wordt er spelling in het Nederlands gegeven zodat alle kinderen een voldoende niveau in de NL spelling kunnen bereiken. De les wordt door de NL leerkracht voorbereid. De leerlingen van groep 4 t/m 8 maken jaarlijks een test waarmee we zicht houden op de Engelse taal ontwikkeling. De resultaten worden opgenomen in het rapport en besproken tijdens het oudergesprek. Het komende jaar starten we met Raz-kids en Newswise. Hiermee gaan de kinderen het technisch lezen, spelling in het Engels oefenen.
Het leren van een tweede taal is hard werken! Daarom doen we dat graag samen met u als ouders. Thuis wordt er immers op een andere manier gecommuniceerd dan op school en vullen we elkaar goed aan. We vinden het daarom fijn als de leerlingen die aan een tweetalig onderwijsprogramma beginnen ook Nederlands kunnen spreken.
Uit onderzoek weten we dat het belangrijk is voor kinderen om één taal op academisch niveau te leren beheersen. Met academisch niveau bedoelen we het kunnen lezen, schrijven, praten en denken over leerinhouden die je op school gebruikt. Vaak is dit dezelfde taal als er thuis gesproken wordt. Als er thuis een andere taal gesproken wordt, is het prima mogelijk om op school een ‘academische’ taal te leren. Op onze school wordt het niveau van het Nederlands en Engels aangewakkerd.
Het is onze ervaring dat tweetalig onderwijs een verrijking is voor veel leerlingen, maar het is niet voor álle kinderen de juiste keuze. Kinderen die bijvoorbeeld thuis een andere taal spreken dan Nederlands, hebben soms meer baat bij het volgen van volledig Nederlandstalig onderwijs of internationaal onderwijs, zodat ze zich thuis kunnen concentreren op het onderhouden en verbeteren van hun thuistaal. Wij adviseren u daarom graag bij uw keuze voor tweetalig onderwijs.
IPC (International Primary Curriculum)
De Junior Campus is een IPC school. Het internationale leerconcept IPC wordt gebruikt om zaakvakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en de creatieve vakken te geven.
IPC is opgebouwd uit meerdere units (thema’s). Een unit bestaat uit een centraal thema dat is opgebouwd uit
leerdoelen voor de verschillende vakgebieden. De leerdoelen stellen vast wat de kinderen moeten weten, wat ze moeten kunnen en moeten begrijpen. Uit deze leerdoelen komen de leeractiviteiten voort. Door te werken met leerdoelen wordt het duidelijk voor de kinderen wat ze gaan leren. De leerkracht stuurt en volgt het proces van de kinderen. Iedere unit begint met een startpunt. De kinderen worden daarmee enthousiast gemaakt en betrokken bij de unit. Daarna volgt de kennisoogst waarin duidelijk wordt wat de kinderen al weten, wat ze denken te weten en wat ze over het onderwerp nog willen leren. Als derde vaste onderdeel wordt in de uitleg van het thema geschetst wat er de komende periode geleerd gaat worden. Tijdens elke unit leren de kinderen verbanden te leggen wat het leren ondersteunt en verdiept. Een unit beslaat verschillende vakgebieden die apart aangeboden worden, maar in nauwe relatie tot elkaar staan.
Met het IPC leren kinderen vragen te stellen en is er aandacht voor internationaal bewustzijn. Op de leerwanden in de klassen verzamelen we de doelen en leerbewijzen en wordt het leerproces gedurende elk thema steeds meer zichtbaar. Door daar regelmatig naar terug te kijken met de kinderen ontstaat er inzicht in de kennis en vaardigheden die ze hebben opgedaan.
Technisch lezen
Lezen is essentieel voor de taalontwikkeling van de leerlingen. Daarom is het belangrijk dat de leerlingen niet alleen goed leren lezen maar ook veel plezier beleven. Het reguliere aanbod bestaat uit leren lezen middels de methode ‘Lijn 3’ (groep 3), ‘Estafette’ (groep 4 t/m 8), lezen van schoolbibliotheekboeken, begrijpend lezen middels ‘Nieuwsbegrip’, boekbesprekingen en leesprojecten als de Kinderboekenweek. Voor het lezen in het Engels maken we gebruik van het lezen van Engelse boeken, ‘News Wise’ (begrijpend lezen) en ‘Reading A-Z'’ (technisch lezen).
Begrijpend lezen
In de hogere leerjaren ligt de nadruk op het begrijpend en later op het studerend lezen. Hiervoor gebruiken we de methode ‘Nieuwsbegrip’. Een onlinemethode waarbij wij wekelijks teksten aanbiden die aansluiten bij de actualiteit.
Spelling
Voor spelling maken we in de groepen 3 tot en met 8 gebruik van de methode ‘Staal Spelling’. De kinderen leren hier de woorden goed te schrijven en werkwoordspelling op de juiste manier toe te passen.
Rekenen
Voor rekenen is in het schooljaar 2021-2022 onderzoek gedaan naar een passende methode of methodiek die goed aansluit bij de missie en visie van de school. Vanaf schooljaar 2022-2023 wordt de methode ‘Wereld in getallen’ in groep 3 op papier ingezet en in de groepen 4 tot en met 8 wordt ‘Wereld in getallen’ via Gynzy gevolgd.
Schrijven
In groep 3 lerende kinderen schrijven met de methode ‘Klinker’, passend bij de leesmethode Lijn 3. Vanaf de groepen 4 gebeurt dit met de methode 'Pennenstreken'.
Kanjertraining (sociaal emotionele ontwikkeling)
Kanjertraining gaat om het stimuleren van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen vormt de basis voor het creëren van rust in de groep, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Kanjertraining kan op ieder moment van de dag worden ingezet. ‘We vertrouwen elkaar’ en ‘We helpen elkaar’ zijn de twee regels die de basis
vormen van de Kanjertraining. Bij deze afspraken horen ook: ‘We werken samen', ‘we doen mee ’ en ‘We zijn aardig voor elkaar’. De Kanjertraining geeft handvatten voor sociale situaties. Kinderen leren dat je in elke situatie anders kunt reageren en welke reacties dit bij anderen op kan roepen. Bij jonge kinderen werken we met de verschillende petten van de kanjertraining. Ieder petje symboliseert een ander gedrag:
- De tijger (witte pet) is zichzelf, te vertrouwen en behulpzaam. Zonder witte pet moet tijger ervoor oppassen niet naïef of bemoeizuchtig te worden.
- Het konijn (gele pet) gedraagt zich vriendelijk, netjes en inlevend, zonder witte pet trekt konijn zich echter terug en doet bang.
- De aap (rode pet) gedraagt zich op een blijmoedige manier en heeft humor, zonder witte pet gaat aap echter meelopen en slooft zich uit.
- De vogel (zwarte pet) vertoont leiderschapsgedrag en durft initiatief te nemen. Zonder witte pet speelt vogel echter de baas, zoekt ruzie en kan gaan pesten.
Door middel van de petjes en het rollenspel leren kinderen hoe je je kunt gedragen en hoe je kunt reageren als een ander iets doet dat jij niet leuk vindt. Bij oudere kinderen combineren we de Kanjertraining met de Personal Goals van IPC.
We bieden in de onderbouw een aantal Persoonlijke Doelen (Personal Goals) aan per jaar en breiden dit uit tot en met groep 5. In groep 6 t/m 8 herhalen we de persoonlijke doelen en komen ze elk jaar allemaal aan bod.
Groep 1/2: Ik word beter in samenwerken, Ik word communicatiever, Ik word respectvoller
Groep 3: Ik word veerkrachtiger
Groep 4: Ik word beter in aanpassen, Ik word meer nadenkend
Groep 5: Ik word beter in ethisch handelen, Ik word meer empathisch
Groep 6/7/8 herhalen
3. Leerlingbegeleiding
Het is ons doel kinderen de mogelijkheid te geven om kennis, vaardigheden en informatie te vergaren en zich voor te bereiden op de samenleving waarin zij opgroeien en waaraan zij zullen bijdragen. Wij volgen de behoeften van leerlingen vanaf jonge leeftijd en sluiten aan bij de mogelijkheden van elk kind. Dit doen we door extra uitdaging of extra begeleiding. Extra ondersteuning wordt meestal door de leerkracht in de klas aangeboden en soms zullen we het kind aanvullend willen laten observeren. De leerkracht en eventueel de deskundige gebruiken de beschikbare informatie als uitgangspunt en houden u op de hoogte van de vorderingen van uw kind.
Om een goed beeld te hebben van de ontwikkeling van oinze leerlingen gebruiken we diverse instrumenten.
Bij de kleuters volgen we de ontwikkeling met "Kijk!" een registratiesysteem waarin we kunnen aangeven welke vaardigheden de leerling al beheerst. U kunt dan denken aan knippen, kleuren benoemen, tellen tot 10, letterkennis etc. Maar ook observaties van leerkrachten over het spelen van de leerlingen en andere vaardigheden geven veel informatie over de ontwikkeling van de leerling.
Vanaf groep 3 werken we aan de basisvaardigheden waaronder lezen, taal en rekenen. Voor deze vakken gebruiken we diverse methodes. De meeste methodes werken in blokken, na een blok uitleg en oefenen van een of meerdere vaardigheden is er een toets. Hiermee kunnen we kijken hoeveel de leerling is gevorderd en of er nog stof is die extra geoefend moet worden.
Tweemaal per jaar nemen we methode onafhankelijke toetsen af. Wij gebruiken voor het technisch lezen de AVI en DMT toetsen, voor taalverzorging (spelling), begrijpend lezen (vanaf eind groep 4) en rekenen de IEPtoetsen. Deze geven ons informatie over een langere periode en de ontwikkeling van een leerling op de langere termijn. Vanaf groep 6 werken we toe naar de referentieniveaus: deze geven aan in hoeverre de leerling zich onder andere ontwikkelt richting het voortgezet onderwijs. Bij het IPC, ons wereldorienterende onderwijs, en taal gebruiken we formatief evalueren. Aan de hand van criteria, die de leerlingen vooraf krijgen, bekijken we de ontwikkeling of prestatie van een leerling.
Na de basisschool stromen de leerlingen uit naar diverse vormen van voortgezet onderwijs van VMBO basis tot VWO. Aan het eind van groep 7 krijgen de leerlingen een pré-advies voor het VO. Het pré-advies wordt opgesteld door de groepsleerkrachten in samenspraak met de Intern begeleider en de directeur. Bij het pré-advies wordt gekeken naar resultaten, maar ook naar inzet, werkhouding etc. Er wordt als het mogelijk is ook aangegeven waar de leerling het eerste deel van het schooljaar in groep 8 nog extra aan kan werken. In januari van groerp 8 volgt dan het definitieve schooladvies. Hierna maakt de leerling in februari de doorstroomtoets, een landelijke toets. In maart komt de uitslag van deze toets. het schooladvies moet worden bijgesteld naar boven als het resultaat van de doorstroomtoets een hoger schooltype aangeeft. Valt de ddortsroomtoets lager uit dan hoeft het schooladvies niet te worden bijgesteld.
In het schooljaar 2023-2024 maakten de leerlingen voor het eerst de doorstroomtoets van IEP. De resulaten waren lager dan verwacht. Onze gemiddelde schoolscore was 74, het landelijk gemiddelde was 78.
De leerlingen stromen uit naar:
VMBO-KB. 6%
VMBO-TL 32%
VMBO-TL-HAVO 12%
HAVO. 12%
HAVO -VWO 6%
VWO. 32%
Naast het volgen van de resultaten en ontwikkeling is op leergebied vokgen we de leerlingen ook in hun sociale en emotionele ontwikkeling. We gebruiken hiervoor de methode "Kanjertraining". Naast de lessen die we regelmatig geven volgen we de leerlingen ook op dit gebied. De leerkrachten vullen twee maal per jaar een vragenlijst in en vanaf groep 5 vullen de leerlingen ook zelf een vragenlijst in. Het gaat hierbij onder andere om veiligheid, welbevinden, samenwerken, relatie tot de leerkracht.
Binnen de Alberdingk Thijm Scholen werkt een deskundig team van psychologen, orthopedagogen en maatschappelijk werkers dat ons ondersteunt en onderzoeken verricht. We kunnen op hen een beroep doen als we als leerkrachten vragen hebben over de ontwikkeling van een leerling op een bepaald gebied of als we zelf ondersteuning willen (collegiale consultatie)
Op onze school is ook Marinke, onze Coördinator Leerlingzaken werkzaam. Zij is mede-verantwoordelijk voor de begeleiding van leerlingen die door buitenschoolse en/ of persoonlijkheidsproblemen belemmerd worden in hun schoolloopbaan. Via de interne begeleiders worden leerlingen naar de Coördinator Leerlingzaken verwezen. Daarnaast verzorgt deze coördinator eventuele contacten met externe organisaties zoals de GG en GD, Bureau Jeugdzorg en het Regionaal Bureau Leerlingzaken. De coördinator voert met deze externen regelmatig multidisciplinair leerlingenoverleg. Mocht vanuit dit overleg voor leerlingen nader (extern) contact nodig geacht worden, worden ouders daarvan uiteraard op de hoogte gebracht.
Meldcode en afwegingskader
Soms hebben we het vermoeden dat er thuis zaken spelen zoals mishandeling of verwaarlozing. Via onze leerlingcoödinator gaan we daarover met u in gesprek. Als de signalen blijven maken we gebuik van een afwegingskader Meldcode. Deze meldcode geldt voor het hele Nederlandse onderwijs. U vindt het afwegingskader hieronder:
Als we ons zorgen maken over huiselijke omstandigheden maken we gebruik van het Afwegingskader meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld
4. Praktische zaken
Wanneer ouders interesse hebben voor de Junior Campus kan een afspraak gemaakt worden voor een rondleiding en informatie. Wij organiseren een aantal keer per jaar een informatieochtend. We laten graag onze school zien en vertellen hoe we werken en wat onze kijk op onderwijs is. Mocht u interesse hebben om aan te melden, dan krijgt u van ons een aanmeldingsformulier mee. Bij inschrijving ontvangt u bevestiging.
Een aantal weken voordat uw kind 4 jaar wordt, krijgt u alle informatie over de start bij ons op school. Hierin staat ook informatie om een wenafspraak te maken voor uw kind. We gaan ervan uit dat uw kind alle dagdelen de school bezoekt. In samenspraak met de leerkracht kan in de eerste periode daarvan worden afgeweken. Als uw kind vijf jaar wordt, is hij/zij leerplichtig.
Wij zijn een tweetalige Nederlandse school, die de lessen 50/50% in het Nederlands en Engels aanbiedt. Om dit te kunnen doen, verdelen we de week tussen onze Nederlands sprekende en Engels sprekende leerkracht. Zoals we meer gedetailleerd uitleggen in het hoofdstuk Taalverwerving, geloven wij in taalverwerving door “onderdompeling”. Dit betekent, dat onze school niet per definitie voor álle kinderen de beste optie is.
Onderzoek naar het belang van de thuistaal bij het aanleren van een tweede taal toont aan dat het noodzakelijk is dat Nederlands de dominante taal van het kind is en dat deze thuis ondersteund wordt door tenminste één van de ouders. Voor ons tweetalig basisonderwijs gaan wij ervan uit dat dit bij onze leerlingen het geval is. Wij bespreken dit ook met u in het aanmeldingsgesprek.
Zij-instromers
Zij-instromers zijn leerlingen die van een andere basisschool in Nederland aangemeld worden bij ons op school. Bij tussentijdse instroom vragen we naar de reden van overstap en vindt er een intakegesprek plaats met de directie en de intern begeleider. Voordat er tot plaatsing wordt overgegaan geven de ouders toestemming aan de intern begeleider om contact op te mogen nemen met de laatst bezochte school. Als blijkt dat het om een zorgleerling gaat zullen we steeds afwegen of wij wel de zorg kunnen bieden die het kind nodig heeft.
Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag: 8.30 – 14.30 uur
Woensdag: 8.30 – 12.30 uur.
De deur gaat 10 minuten voor aanvang, om 8.20 uur, open. Leerkrachten zijn in de klas aanwezig om iedereen welkom te heten. Ouders zijn welkom in de klas voor een korte mededeling of vraag aan de leerkracht of om met hun kind een werkje te bekijken of boek te lezen. Wanneer u de leerkracht langer wilt spreken, kunt u gerust een afspraak maken.
De lessen starten stipt om 8.30, als uw kind later het klaslokaal binnenkomt wordt dit gezien als "te laat". Wij maken dan een notitie in het leerlingvolgsysteem. Bij 5x te laat komen maakt de leerkracht een afspraak met u om te bespreken dat uw kind regelmatig te laat is. Bij 10 keer te laat nodigt de directie u uit voor een gesprek of krijgt u een schriftelijke waarschuwing. Als uw kind 15 keer te laat komt in een schooljaar wordt er een verzuimmelding gemaakt. U wordt dan uitgenodigd door het Regionaal Bureau Leerlingen en u riskeert een boete.
Een keer per week heeft iedere klas een inloopmoment. Uw kunt dan met uw kind mee de klas in. De inloopmomenten wisselen per periode, u wordt hierover geinformeerd via Parro.
Na schooltijd brengen de leerkrachten de kinderen naar buiten en willen we u vragen uw kind vanaf het schoolplein op te halen. De leerkracht kan dan goed overzicht houden over de leerlingen en met wie ze mee gaan.
Mocht uw kind afwezig zijn, dan vragen we u dit ’s morgens voor 8.00 uur door te geven aan de leerkracht van uw kind, via Parro. Als we rond 9.00 uur nog een kind verwachten dat er nog niet is, dan nemen we contact met u op.
Herfstvakantie |
ma 28-10-2024 t/m vrij 1-11-2025 |
Kerstvakantie |
ma 23-12-2024 t/m vrij 3-1-2025 |
Voorjaarsvakantie |
ma 17-02-2025 t/m vrij 21-2-2-2025 |
Goede Vrijdag |
vrij 18 april 2025 |
Pasen en meivakantie |
ma 21-4-2025 t/m vrij 3-5-2025 |
bevrijdingsdag |
ma 5 mei 2025 |
Hemelvaart |
do 29-5-2025 t/m vrij 30 mei 2025 |
Pinksteren |
ma 9-6-2025 |
Zomervakantie |
ma 14-7-2025 t/m vrij 22 augustus 2025 |
Studiedagen: op deze dagen zijn de leerlingen ook vrij
Maandag 4 november 2024
Vrijdag 20 december 2024
Maandag 6 januari 2025
Woensdag 29 januari 2025
Maandag 10 maart 2025
Woensdag 17 april 2025
Vrijdag 6 juni 2025
Vrije middag: 11 juli 2025
Een overzicht van deze vrije dagen en alle jaaractiviteiten vindt u in de kalender in de Parro app.
Naast de vaste groepsleerkrachten is het mogelijk dat u gedurende het schooljaar geregeld andere gezichten in de klas van uw kind ziet. Het kan voorkomen dat er voor korte of langere tijd studenten stage lopen op onze school, als onderdeel van hun opleiding tot groepsleerkracht.
De leerlingen krijgen rond 10.00 uur de gelegenheid om hun snack te nuttigen. Omdat we op school een gezonde levensstijl willen stimuleren vragen wij u om voor het tussendoortje een stuk (geschild) fruit of groente mee te geven. Een tip die lekkende bekers voorkomt: als u een lege beker meegeeft kunnen de kinderen die op school vullen met water.
Om 12.00 uur lunchen we met elkaar. De leerlingen kunnen dan hun brood opeten en hun meegebrachte drinken opdrinken. We hebben op school geen mogelijkheid om het eten van uw kind op te warmen.
Er zullen naar aanleiding van units waaraan gewerkt wordt, excursies zowel binnen als buiten de school worden georganiseerd. Deze excursies hebben een toegevoegde waarde voor het leren binnen de unit. De kinderen worden op deze manier extra betrokken bij het onderwerp en komen zo op nieuwe plaatsen en vanuit een andere context op andere manieren tot leren. We zullen u tijdig informeren over inhoud en organisatie van de excursies.
Hiep hiep hoera er is er één jarig! Bij jarig zijn, hoort samen vieren en trakteren en dat doen we graag. Veel kinderen nemen als ze jarig zijn een traktatie mee. Wij vragen u om deze traktatie klein en gezond te houden.
In groep 2 worden de kinderen uitgenodigd voor een onderzoek door de jeugdarts. Gekeken wordt naar groei, ontwikkeling en gezondheid. In groep 7 wordt uw kind onderzocht op lichamelijk groei, houding en gezichtsvermogen. Bij vragen en/of problemen kunt u zich in verbinding stellen met de GGD 035 - 692 63 50 of jgz@ggdgooi.nl of logopedie@ggdgooi.nl.
Met al uw vragen rondom (op)voeden, (op)groeien of de ontwikkeling van uw kind, kunt u vrijblijvend terecht in het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) van uw gemeente. Natuurlijk zijn onze school en het schoolplein rookvrij.
Hoofdluis is een bekend fenomeen in scholen. Geeft u het aan ons door als u hoofdluis ziet bij uw kind(eren)? Na elke schoolvakantie voeren we een controle uit. Mocht er hoofdluis worden gezien bij uw kind dan geven wij dit zo snel mogelijk aan u door. Wij vragen u om uw kind volgens de richtlijnen met een speciaal daarvoor ontwikkelde anti-luizenshampoo te behandelen.
Het is belangrijk dat de leerkracht van uw kind en de administratie over de juiste gegevens van uw kind beschikken. Geeft u daarom wijzigingen in uw adres, telefoonnummer, of contacten voor noodgevallen aan ons door?
Voor de kleuters is het heel fijn om een extra setje kleding op school hebben voor het geval van onvoorziene ongelukjes.
Gevonden voorwerpen worden op een centrale plek verzameld worden. Items die niet worden opgehaald zullen aan het eind van een periode naar een goed doel gebracht worden.
De leerlingen van groep 4 t/m 8 gymmen twee keer per week in de gymzaal van het Aloysius. Groep 3 gymt twee keer per week in de speelzaal in de school. Het gebruik van gymkleding en geschikte gymschoenen voor binnen is verplicht. Schoenen mogen geen vegen achterlaten op de vloer van de gymzaal. Lange haren worden in een staart of vlecht gedragen. Het dragen van sieraden tijdens de gymles is niet toegestaan. Op maandag en vrijdag worden de gymlessen gegeven door de vakleerkracht.
De kleuters gymmen meerdere keren per week in de speelzaal op school. De kleuters gymmen op blote voeten. De gymlessen van de kleuters worden gegeven door de eigen leerkracht.
We zien graag dat leerlingen en ouders lopend of op de fiets naar school komen. De fietsen mogen geplaatst worden bij de fietsbeugels op het schoolplein. Op het plein mag niet gefietst worden. De school is niet aansprakelijk voor schade aan of diefstal van fietsen of andere vervoersmiddelen (stepjes, fatbikes etc).
We zijn een stadsschool en bij onze school is er geen gelegenheid tot parkeren. Het parkeerterrein in de nabijheid van de school is bedoeld voor personeel van de drie scholen (Aloysius, Mediaschool en Junior Campus). Het is verboden in de bermen van de Schapenkamp te parkeren. Handhaving van de gemeente Hilversum houdt hier regelmatig toezicht en bij foutparkeren riskeert u een boeten van €125. De gemeente Hilversum hanteert het beleid dat zij auto's uit de binnenstad willen weren. Er zullen geen extra parkeerplaatsen worden aangelegd in de buurt van de school.
Het gebruik van mobiele telefoons binnen de school door leerlingen is niet toegestaan. Mocht het noodzakelijk zijn om een eigen mobiele telefoon te gebruiken dan mag dit alleen met toestemming van een leerkracht. Als leerlingen een mobiele telefoon meenemen naar school dan is dat altijd op eigen risico. De school draagt bij verlies, diefstal en schade geen enkele verantwoordelijkheid.
5. De rol van ouders
Op de Junior Campus vinden we het belangrijk dat er een goede communicatie en relatie is tussen school en thuis. Een goede samenwerking tussen de school en de ouders bevordert het welbevinden en de ontwikkeling van uw kind.
Als school doen we een beroep op u, ouders/verzorgers, om aan activiteiten deel te nemen en mee te helpen met de organisatie van verschillende activiteiten. We verwachten dat u de ouderavonden bezoekt en naar de oudergesprekken komt. Wij vinden het belangrijk dat u als ouder betrokkenheid toont bij dat wat uw kind leert en doet op school, dat u zo mogelijk dagelijks aan uw kind vraagt wat het heeft geleerd, dat u zorgt dat uw kind op tijd gaat slapen, dat er ontbeten is voordat de school begint en dat uw kind op tijd op school is.
Daarnaast vinden we het fijn wanneer u onder andere dagelijks voorleest aan uw kind of samen leest, ondersteuning biedt bij oefeningen thuis en in de bovenbouw praat over actualiteiten. Het is van belang dat u ons van belangrijke gebeurtenissen in de thuissituatie op de hoogte houdt.
De ouderraad en het schoolteam kunnen uw hulp heel goed gebruiken bij de verschillende activiteiten/events die op school plaatsvinden. Wij hebben in de loop van de jaren ervaren dat wij samen met u voor en met de kinderen meer kunnen doen. We zijn blij met uw hulp bij onze events zoals: Het begeleiden van excursies, hulp bij sport- en speldagen of het verzorgen van gastlessen. Klassenouders hebben een rol in het contact tussen de leerkracht en u als ouders.
Basisscholen in Nederland krijgen een rijksbijdrage naar rato van het aantal kinderen op school. Deze wordt gebruikt voor personeel, huisvesting en onderwijsmaterialen, maar is niet toereikend voor het dekken van de lasten van het gedeelte van het Engelstalige onderwijs op onze school. Het ontwikkelen van het Nederlandse curriculum in de Engelse taal, Engelstalige lees- en informatieboeken, de benchmarktest en extra Engelstalige software leiden tot kosten waarin niet wordt voorzien door de rijksbijdrage. Daarom vragen wij ouders een vrijwillige bijdrage van € 400 per kind per schooljaar. Hoewel het niet betalen van deze bijdrage niet zal leiden tot uitsluiting van deelname aan activiteiten door de leerling, is de bijdrage wel nodig om ons biliguale onderwijs te kunnen blijven aanbieden. Het gaat om een vrijwillige bijdrage.
Per schooljaar worden een aantal avonden georganiseerd voor ouders. Het begint met de informatieavond in het begin van het schooljaar. De leerkrachten informeren u over datgene wat in de loop van het schooljaar aan bod komt in de groep van uw kind. Uw aanwezigheid wordt zeer op prijs gesteld. Daarnaast vindt halverwege soms een informatieavond plaats over een inhoudelijk onderwerp, bijvoorbeeld IPC of Kanjertraining.
Er worden drie ouder/leerkracht/leerling gesprekken gevoerd. waarin we met het kind en u praten over de ontwikkeling van het kind. Deze momenten in september en in februari/maart, ongeveer 10 minuten per gesprek, hebben een verplicht karakter. Het laatste gesprek is op aanvraag van de leerkrachten of van de ouders. U bent natuurlijk van harte uitgenodigd om een extra gesprek aan te vragen als u tussendoor nog vragen heeft, dit maximeren in principe wij tot 4 keer per jaar. Twee keer per jaar krijgen de leeringen een rapport en IPC portfolio mee naar huis. Daarnaast ontvangt u bij de start van elke nieuwe IPC unit via Parro een ouderbrief met daarin uitleg over de inhoud en doelen van de unit.
Door middel van onze communicatie app Parro wordt u geïnformeerd wordt over activiteiten die georganiseerd worden, hulp die wordt gevraagd en allerlei mogelijke andere informatie die voor u van belang is. Deze app kunt u installeren op uw telefoon en instellen dat u bij een nieuwe mededeling een push-bericht krijgt zodat u niets hoeft te missen.
Een afvaardiging van ouders en leerkrachten vormt de medezeggenschapsraad (MR). Deze raad is een overleg- en adviesorgaan waarbinnen leerkrachten en de ouders/verzorgers gezamenlijk medezeggenschap hebben over veranderingen en de gang van zaken binnen de school. In de MR hebben ouders en personeelsleden zitting. Voor de MR vinden verkiezingen plaats als er een vacature ontstaat. De MR is de formele overlegpartner voor het bevoegd gezag, vertegenwoordigd door de schoolleiding. Als er punten zijn waarover u vragen heeft dan kunt u die neerleggen bij de MR. Zij zullen uw vraag/opmerking dan bespreken in de eerstvolgende vergadering. De taken en bevoegdheden van de MR zijn beschreven in het MR-reglement.
Namens de ouders zitten Mikolaj Fiksinski (vader van Noa en Amelie) en Phil Robichaus (vader van Roan en Bowie) in de Medenzeggenschapsraad.
Namens het team zitten Kim Eglesz-Schotman en Eva 's Gravendijk in de medezeggenschapsraad.
De eventcommissie (EC) speelt een belangrijke rol in de school. Zij ondersteunen bij het organiseren van feesten en activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan de kerstviering, sinterklaas, sportdag, avondvierdaagse, etc. Zij doen dit niet alleen maar schakelen zoveel mogelijk ouders in om hen te ondersteunen. De EC krijgt een budget via school en zorgt voor een aanvulling hierop door de "book and bake" sale.
Het bestuur van Alberdingk Thijm Scholen Primair Onderwijs overlegt geregeld met de GMR (gemeenschappelijke medezeggenschapsraad). De GMR bestaat uit ouders en teamleden die deel uitmaken van de Alberdingk Thijm Scholen, iedere school vaardigt één ouder en één teamlid af. Op basis van wettelijke bevoegdheden heeft de GMR gemiddeld eens in de zes tot acht weken overleg met het bestuur over het eerder gevoerde en nog te voeren beleid. Vaste overlegpunten zijn onder andere het plan van aanpak voor het komende jaar en de begroting. Door het hebben van instemmingsrecht en adviesrecht kan de GMR invloed uitoefenen op te nemen besluiten door het bestuur van de Alberdingk Thijm Scholen. Instemmingsrecht houdt in dat het bestuur van de Alberdingk Thijm Scholen een besluit niet kan uitvoeren zolang de GMR niet akkoord is. Adviesbevoegdheid houdt in dat de GMR zowel gevraagd als ongevraagd advies kan geven aan het bestuur van de Alberdingk Thijm Scholen over zaken die geregeld moeten worden. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan klassengrootte, identiteit, veiligheid, normen en waarden.
De GMR houdt zich niet bezig met zaken die op individuele scholen spelen. Dit valt niet binnen de bevoegdheden van de GMR. Het gaat bij de GMR over schooloverstijgende aangelegenheden zoals de algemene begroting, het besturingsmodel, arbeidsvoorwaarden van teamleden en samenwerking tussen de scholen.
6. The Dutch Educational System
We would like to draw your attention to the fact that our school, although we offer bilingual education, is a Dutch school. We administer Dutch tests and exams. If your child does not have sufficient command and understanding of the Dutch language, there can be significant consequences for your child's educational results.
If neither parent is a native speaker of the Dutch language, we advise you to choose a fully Dutch school.
Every country has a different educational system. When your child joins Junior Campus, he or she becomes part of the Dutch educational system. As a primary school, we are at the start of your child’s school career. This illustration depicts the Dutch system. The continuous line shows the different routes a student can follow after finishing primary school.
The day after your child turns 4, he or she can start primary school. Dutch primary schools lasts 8 years. Children learn basic skills: (Dutch) language and Maths as well as history, geography, music, PE, social-emotional skills, studying skills and so on.
By the time your child in in group 8, he or she is 11 or 12 years old. After group 8, your child continues to secondary school. There are different levels in secondary education. Before choosing a secondary school for your child, the teacher of group 8 gives your child advice on his or her level.
Where most other countries know two levels of secondary education (vocational or theoretical), the Dutch system has three levels: VMBO (vocational), Havo (mixed vocational/theoretical) and VWO (theoretical).
VMBO takes 4 years. It is vocational oriented, which means that students are taught practical knowledge. After VMBO students can continue to MBO (senior secondary vocational education and training), where they are taught skills and knowledge for specific jobs.
HAVO takes 5 years and prepares students for studying in professional higher education. There is an emphasis on obtaining the theoretical knowledge necessary for studying at universities of applied sciences (HBO). At HBO students are taught theoretical knowledge as well as practical and hands-on experiences through internships, for example.
VWO takes 6 years and prepares students for research university. The focus at this level is on obtaining theoretical knowledge. After VWO they can continue studying to get a bachelor’s degree at a university.
What is important to understand that this is not a rigid system. After passing exams, it is possible to move to different levels. The dotted lines in the illustration above represent the different paths students can follow to pursue their career of choice. All children learn in a different way and this system provides them an opportunity to find the best way for themselves.
For more information, you can watch the YouTube video School system in The Netherlands by Nuffic: https://www.youtube.com/watch?v=hes7RfuNqvU
7. Afspraken
Alberdingk Thijm Scholen hanteert een breed toelatingsbeleid. Er zijn geen wachtlijsten. In het basisonderwijs wordt in principe elke leerling geplaatst. Ook als een leerling – om welke reden dan ook – extra begeleiding/ondersteuning nodig heeft, zal worden onderzocht of de leerling toch op de betreffende school terecht kan.
In principe worden leerlingen toegelaten op basis van toelaatbaarheid in de betreffende groep. De groep is in eerste instantie afhankelijk van de leeftijd van het kind, maar wij kijken daarbij ook naar de eerdere schoolloopbaan en het ontwikkelingsniveau van het kind. Kinderen die tussen oktober en december instromen in groep 1, worden goed door de leerkrachten geobserveerd om te kijken of zij het schooljaar erop nog een jaar in groep 1 blijven of al door kunnen stromen naar groep 2. Kinderen die na januari instromen, blijven in principe nog een jaar in groep 1.
Het kan voorkomen dat de school adviseert dat een leerling een klas overdoet om verdere kennis en vertrouwen op te bouwen voordat hij/zij naar de volgende groep doorstroomt. Dit gebeurt alleen als de leerkracht zich ernstige zorgen maakt dat een kind de situatie in de volgende groep niet het hoofd zal kunnen bieden. Wij kijken hierbij naar de gehele ontwikkeling van een kind en de beslissing om een leerling te laten doubleren zal nooit gebaseerd zijn op één enkel aspect van de ontwikkeling, hetzij academisch, hetzij sociaal- emotioneel.
De uiteindelijke beslissing over doubleren ligt bij de school. Uiteraard zal in voorkomende gevallen tijdig contact opgenomen worden met de ouders.
Bij de overgang van groep 2 naar groep 3 kijken wij uitgebreid naar alle voorwaarden voor een succesvolle start in groep 3.
Het kan echter voorkomen dat de school die benodigde ondersteuning niet kan bieden. Verder onderzoek moet dan uitwijzen op welke school de leerling het best op zijn/haar plek is. Een multidisciplinair team van deskundigen verbonden aan het W.J.F. Nuyens Instituut voert dit onderzoek uit en komt op basis van de resultaten van het onderzoek met een advies. Hieruit kan blijken dat een leerling in aanmerking komt voor een arrangement van het Nuyens Instituut. Enkele voorbeelden van arrangementen vindt u op bovengenoemde website. Alberdingk Thijm Scholen heeft 18 basisscholen, waarvan een school voor speciaal basisonderwijs (C. Hummelingschool) en 8 middelbare scholen in het Gooi. Alle scholen hebben een eigen profiel waarmee een breed netwerk van ondersteuning en begeleiding wordt aangeboden. Kijk voor informatie over alle schoolprofielen op de website van Alberdingk Thijm Scholen.
Afhankelijk van het advies kan een leerling geplaatst worden op een school binnen dit netwerk of daarbuiten. Een leerling kan altijd geplaatst worden op een school ergens in de regio. Alle basisscholen van Alberdingk Thijm Scholen zijn aangesloten bij het Samenwerkingsverband UNITA. Meer informatie hierover en de contactgegevens staan op de website van Samenwerkingsverband Unita: www.swvunita.nl
Wij doen ons uiterste best om te zorgen dat de leerlingen en hun ouders een goede tijd ervaren op onze school. Desondanks kan het voorkomen dat ouders een klacht hebben. Klachten kunnen gaan over bijvoorbeeld de begeleiding van leerlingen, de toepassing van strafmaatregelen, de beoordeling van leerlingen, seksuele intimidatie, discriminerend, agressief of gewelddadig gedrag. Een klacht wordt bij voorkeur eerst bespreekbaar gemaakt op het niveau waarop de klacht ontstaat. In de meeste gevallen zal dit de groepsleerkracht zijn. Als dit overleg niet leidt tot een oplossing van het probleem, dan kan de klacht besproken worden met de coördinator leerlingzaken of de directie.
Als er op schoolniveau geen oplossing wordt gevonden voor de klacht, dan kan de klager worden doorverwezen naar de vertrouwenspersoon van de stichting, de heer J.B. van Luit. De vertrouwenspersoon is bereikbaar via de directie van de school of via: Vertrouwenspersoon Alberdingk Thijm Scholen, Postbus 700, 1200 AS Hilversum. E-mail: vertrouwenspersoon@atscholen.nl. De klager kan ook direct contact opnemen met de vertrouwenspersoon, als de aard van de klacht hiertoe aanleiding geeft. De vertrouwenspersoon heeft als taak zorg te dragen dat klachten van ouders/verzorgers op een zorgvuldige manier worden afgehandeld. De vertrouwenspersoon gaat na of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een (schriftelijke) klacht bij het bestuur of de klachtencommissie. Hij kan proberen te bemiddelen om de zaak op te lossen en begeleidt de klager desgewenst ook bij de verdere procedure. De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van alle zaken die hij in die hoedanigheid verneemt.
De officiële klachtenregeling (‘Klachtenregeling Alberdingk Thijm Scholen PO') ligt op school ter inzage. U kunt de klachtenregeling daar eventueel ook afhalen.
Onderstaand stappenplan is de route die bij voorkeur wordt gevolgd bij de behandeling van een klacht opdat deze zo zorgvuldig en efficiënt mogelijk wordt opgelost.
Stap 1
De ouder/verzorger, hierna ‘klager', bespreekt zijn klacht zo mogelijk met degene tegen wie de klacht gericht is, hierna ‘aangeklaagde'. De klacht is afgehandeld indien de klager tevreden is, indien niet: volg stap 2.
Stap 2
De klager bespreekt zijn klacht met de directeur. De klacht is afgehandeld indien de klager tevreden is, indien niet: volg stap 3. Indien de klacht betrekking heeft op de directeur, volg na stap 1 direct stap 3.
Stap 3
De klager wendt zich, via de directeur, tot de vertrouwenspersoon. Deze gaat na of de klacht door bemiddeling tot een oplossing kan worden gebracht dan wel aanleiding geeft tot het indienen van een klacht bij het bestuur (stap 4) of bij de Landelijke klachtencommissie voor het katholiek onderwijs (stap 5).
Stap 4
De klager dient, al dan niet bijgestaan door de vertrouwenspersoon, een klacht in bij het bestuur. Het bestuur neemt de klacht in behandeling. De klacht is afgehandeld indien de klager tevreden is, indien niet: volg stap 5.
Stap 5
De klager dient, al dan niet bijgestaan door een gemachtigde, een klacht in bij de Landelijke klachtencommissie voor het katholiek onderwijs. (Adresgegevens: Postbus 82324, 2508 EH Den Haag; www.gcbo.nl) Deze onafhankelijke klachtencommissie onderzoekt de klacht en adviseert het bestuur hierover.
De Landelijke klachtencommissie voor het katholiek onderwijs brengt advies uit aan het bevoegd gezag, inhoudende:
- het oordeel met betrekking tot de (niet-)ontvankelijkheid van klager;
- het oordeel met betrekking tot de (on)gegrondheid van de klacht;
- een eventuele aanbeveling ten aanzien van door het bevoegd gezag te treffen maatregelen.
Stap 6
Binnen 4 weken na ontvangst van het advies van de klachtencommissie besluit het bestuur wat te doen met het advies en deelt dit schriftelijk mede aan de klager, de aangeklaagde, de directeur van de betrokken school en de klachtencommissie.
In geval van ernstig ongewenst gedrag door een leerling, is het mogelijk de leerling een time-out te geven of te schorsen. Een time-out kan daarnaast worden opgelegd als een leerling voor onderzoek naar leer- of gedragsproblemen tijdelijk naar een andere school wordt verwezen. De ouders worden, soms samen met de leerling, na schooltijd uitgenodigd voor een gesprek. De directeur overlegt met het schoolbestuur, alvorens een besluit tot schorsing te nemen. Indien er wordt overgegaan tot een schorsing, dan wordt dit de ouders door de directeur schriftelijk kenbaar gemaakt. Het schoolbestuur en de leerplichtambtenaar krijgen een afschrift van dit besluit tot schorsing. Indien het een schorsing betreft voor een periode langer dan één dag, ontvangt ook de onderwijsinspectie een afschrift van het besluit.
Een besluit tot verwijdering wordt genomen door het schoolbestuur. Voordat hiertoe wordt besloten, vindt er een gesprek plaats tussen het schoolbestuur, de schoolleiding en de betrokken groepsleerkracht. Daarnaast worden de ouders van de leerling, eventueel samen met de leerling, door het schoolbestuur uitgenodigd voor een gesprek. Definitieve verwijdering van een leerling vindt niet plaats voordat het schoolbestuur ervoor heeft zorg gedragen dat een andere school bereid is de leerling toe te laten. Ook het besluit tot verwijdering wordt de ouders schriftelijk medegedeeld. De leerplichtambtenaar krijgt een afschrift van het besluit tot verwijdering.” Tegen het besluit tot verwijdering kunnen de ouders binnen zes weken bezwaar aantekenen.
Alle kinderen van 5 jaar en ouder zijn leerplichtig en kunnen niet zomaar de lessen verzuimen. Er is een leerplichtwet die verlof e.d. regelt:
- Extra verlof bij religieuze feesten. Als uw kind plichten moet vervullen die voortvloeien uit godsdienst of levensovertuiging, dan bestaat er recht op verlof.
- Op vakantie onder schooltijd. Vakantie onder schooltijd is alleen mogelijk als uw kind door de specifieke aard van uw beroep niet tijdens de schoolvakanties op vakantie kan gaan. In dat geval mag de directeur van de school één keer per schooljaar uw kind vrij geven, zodat er toch een gezinsvakantie kan plaatsvinden. Het moet dan wel gaan om de enige gezinsvakantie gedurende dat jaar. Naast uw aanvraag via een verlofformulier – dat u op school kunt verkrijgen of kunt downloaden van onze website – dient u een werkgeversverklaring te kunnen overleggen, waaruit naast de specifieke aard van uw beroep ook de reden aangegeven moet zijn waarom u niet tijdens een schoolvakantie verlof op kunt nemen. U moet met de volgende voorwaarden rekening houden:
- u kunt maar voor maximaal 10 schooldagen aaneengesloten verlof krijgen
- verlof tijdens de eerste 2 weken van het schooljaar is wettelijk niet toegestaan
- het verlof moet ten minste 8 weken van tevoren schriftelijk bij de directeur van de school worden aangevraagd (dit i.v.m. een eventuele bezwaarprocedure).
- Verlof wegens andere gewichtige omstandigheden. Hiermee worden situaties bedoeld die buiten de wil van u en/of uw kind liggen. Voor bepaalde gewichtige omstandigheden kan vrij worden gevraagd. U kunt hierbij denken aan:
- verhuizing van het gezin;
- bijwonen van het huwelijk van een bloed- of aanverwant;
- ernstige ziekte van een bloed- of aanverwant;
- overlijden van een bloed- of aanverwant;
- viering van een (25-, 40- of 50-jarig) huwelijks- of ambtsjubileum van bloed- of aanverwanten.
U dient uw verzoek voor verlof (te downloaden via de website) altijd schriftelijk in te dienen bij de directeur van de school. Tot een periode van maximaal 10 schooldagen neemt de directeur zelf een beslissing op uw aanvraag. Alleen bij verlof voor “andere gewichtige omstandigheden” kan het voorkomen dat een verlofperiode noodzakelijk is die langer dan 10 schooldagen duurt. In dat geval stuurt de directeur van de school uw aanvraag door aan de leerplichtambtenaar van het regionaal bureau leerlingzaken te Bussum. Deze neemt, na overleg met de directeur van de school, een beslissing op uw verzoek.
Op onze school is een veiligheidsplan aanwezig. In dit veiligheidsplan staan de volgende zaken:
- Arbeidsomstandighedenbeleid
- Bedrijfshulpverlening en brandpreventie
- Klachtenregeling
- Gedragscode (over seksuele intimidatie, pesten, racisme/discriminatie, agressie/lichamelijk geweld en privacy)
- Veilig internetgebruik en gebruik van andere moderne communicatiemiddelen
- Ontruimingsplan
Onderwijzend personeel heeft in principe niet de bevoegd- en bekwaamheid medisch te handelen. Onder medisch handelen valt ook het toedienen van medicijnen. Het schoolbestuur maakt een onderscheid tussen de verantwoordelijkheid voor onderwijs en zorg. Medisch handelen is geen onderwijsverantwoordelijkheid, maar de school beschikt wel over een protocol dat als leidraad dient in geval van calamiteiten en situaties waar acuut (medisch) handelen noodzakelijk is. Dit ligt ter inzage op de school.
De school is verzekerd via een collectieve verzekering tegen ongevallen en is WA verzekerd voor alle activiteiten in schoolverband; dus ook tijdens excursies, sportdagen, etc. De verzekering dekt niet de aansprakelijkheid voor schade als gevolg van diefstal, vernieling, vermissing, verduistering of verwisseling van goederen. De school kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade die kinderen elkaar of elkaars eigendommen toebrengen. Dit is vaak een kwestie van de persoonlijke WA-verzekering van de ouders. Voor schade die kinderen, al dan niet opzettelijk, aan schooleigendommen toebrengen worden de ouders aansprakelijk gesteld.
Het onderwijs is in toenemende mate afhankelijk van informatie en ICT. De hoeveelheid informatie, waaronder persoonsgegevens, neemt toe door o.a. ontwikkelingen als gepersonaliseerd leren met ICT. Het is belangrijk om informatie goed te beschermen en veilig en verantwoord met persoonsgegevens om te gaan. De afhankelijkheid van ICT en persoonsgegevens brengt nieuwe kwetsbaarheden en risico's met zich mee. Het goed regelen van informatiebeveiliging en privacy (afgekort tot IBP) in een IBP-beleid is noodzakelijk om de gevolgen van deze risico's tot een aanvaardbaar niveau te reduceren en de voortgang van het onderwijs en de bedrijfsvoering optimaal te kunnen waarborgen. Het IBP-beleid van Alberdingk Thijm Scholen geldt voor leerlingen, medewerkers en ouders en is terug te vinden op www.atscholen.nl onder: disclaimer en privacy.
Gedurende het schooljaar komt het voor dat in opdracht van school voorbeelden van projecten en foto's en video's van leerlingen worden gepubliceerd. Ook zal foto- en/of videomateriaal worden gebruikt voor publicaties als schoolwebsite, brochures, promotiematerialen voor open dagen, social mediakanalen en de nieuwsbrief. Uiteraard gaan we zorgvuldig om met beeldmateriaal waarop leerlingen worden afgebeeld. Indien de school gebruik maakt van de Parro- schoolapp zal via deze app om toestemming worden gevraagd. In andere gevallen zal met een formulier schriftelijk om toestemming worden gevraagd om foto's en/of filmpjes waarin uw zoon of dochter is afgebeeld te kunnen gebruiken voor onze online en offline publicaties. Indien u toestemming geeft voor publicatie en u wilt achteraf toch dat een foto wordt verwijderd dan kunt u dat aangeven bij de schooldirectie. Indien u geen toestemming geeft dan zullen we geen beeldmateriaal publiceren van uw zoon/dochter.
Het kan voorkomen dat wij op school ten behoeve van individuele begeleiding van kinderen of opleiding/coaching van leerkrachten video-opnames maken. Een voorbeeld hiervan is School Video Interactie Begeleiding (SVIB). Deze opnames zijn voor intern gebruik en worden na bestudering/gebruik gewist. Wettelijk mag dit maximaal een jaar bewaard worden. Ook van uw kind kunnen dan tijdelijk beelden worden vastgelegd. Deze opnames zijn voor onderwijskundige doeleinden en vallen dan ook niet onder de privacywet.
Voor het gebruik van beeldmateriaal waar toestemming voor is gegeven, geldt: er zal terughoudend worden omgegaan met foto's en video's van leerlingen. Van ouders en leerlingen die beeldmateriaal maken tijdens school activiteiten verwachten we dat zij terughoudend om gaan met het publiceren van foto's.
Voor alle schoolterreinen geldt dat zowel in het schoolgebouw als op het schoolplein het verboden is te roken. Alberdingk Thijm Scholen staat voor een gezonde leefomgeving en ondersteunt daarmee de uitgangspunten van het landelijke initiatief Rookvrije Generatie.
8. Alberdingk Thijm Scholen
Basisscholen van de Alberdingk Thijm Scholen werken samen op gebied van onderwijs, bestuur en management. Hier vindt u de gegevens van het bestuur en een overzicht van alle scholen die onderdeel zijn van de Alberdingk Thijm Scholen.
Saskia Makker-Velthuis (bestuursvoorzitter) en Bart van den Haak
Postadres: Postbus 700, 1200 AS Hilversum
035 - 646 00 88
bestuur@atscholen.nl
www.atscholen.nl
Blaricum
KBS Bernardus
035 - 538 37 87
Eemnesserweg 18b, 1261 HG
www.kbsbernardus.nl
KBS De Pionier
035 - 523 32 07
Levensboom 8, 1261 MX
www.kbsdepionier.nl
Eemnes Hobbitstee
035 - 538 98 91
Aartseveen 70, 3755 VE
www.hobbitstee.nl
Mariaschool
035 - 533 41 10
Vierkante Bosje 35, 3755 BE
www.mariaschooleemnes.nl
Merlin
035 - 538 68 54
Aartseveen 72, 3755 VE Eemnes
www.merlin-eemnes.nl
Hilversum
Augustinusschool
035 - 621 64 30
Kloosterlaan 11, 1216 NH
www.augustinusschool.nl
C. Hummelingschool
035 - 685 08 13
P. Planciusplein 12, 1212 BW
www.hummelingschool.nl
Junior Campus
tweetalig basisonderwijs
035 - 672 99 31
Prins Bernhardstraat 160, 1211 GK
www.basisschooljuniorcampus.nl
KinderCampus
035 - 646 94 21
W. Bontekoestraat 34, 1212 CB
www.kindercampus.nl
Montessorischool Centrum
035 - 624 75 97
Naarderstraat 100, 1211 AM
www.montessorischool-centrum.nl
Montessorischool Zuid
035 - 621 50 57
J.P. Coenstraat 41, 1215 KN
www.montessorischool-zuid.nl
Paulusschool
035 - 624 69 16
Neuweg 96A, 1214 GX
www.paulusschoolhilversum.nl
Titus Brandsmaschool
035 - 685 88 96
Lopes Diaslaan 87, 1222 VC
www.titus-brandsmaschool.nl
De Wilge
035 - 685 40 74
Cornelis Drebbelstraat 64, 1222 SC
www.dewilge.nl
De Wilgetoren
035 - 642 42 69
Kamerlingh Onnesweg 2, 1223 JK
www.dewilgetoren.nl
Laren
De Binckhorst-St. Jan
035 - 538 25 01 Eemnesserweg 17,
1251 NA
www.debinckhorst.nl
Wijdemeren
Joseph Lokinschool
035 - 656 13 70
Hollands End 8
1244 NR Ankeveen
www.josephlokinschool.nl
Jozefschool
0294 - 25 33 36
Dammerweg 7
1384 GM Nederhorst den Berg
www.jozefschoolndb.nl
St. Antoniusschool
035 - 656 10 67
Zuidsingel 50
1241 HC Kortenhoef
www.antonius-kortenhoef.nl
www.atkinderopvang.nl
Locaties Peuteropvang
KinderCampus
Bontekoestraat 34
1212 CB Hilversum
peuteropvang@kindercampus.nl
Joseph Lokin
Hollands End 8
1244 NR Ankeveen
peuteropvang@josephlokinschool.nl
Vlindertuin
Lopes Diaslaan 87
1222 VC Hilversum
peuteropvang@titus-brandsmaschool.nl
Locaties Buitenschoolse opvang
Kindercampus
Bontekoestraat 34
1212 CB Hilversum
bso@kindercampus.nl
Joseph Lokin
Hollands End 8
1244 NR Ankeveen
bso@josephlokinschool.nl
BSO de Bincken
Kerklaan 29
1251 JS Laren
bso@debinckhorst.nl
06-156 789 75
Naar de middelbare school?
Bij Alberdingk Thijm Scholen gunnen we iedere leerling een droom. Een dui-delijk beeld over jezelf in de toekomst. Om naar toe te werken. Om voor te gaan. Natuurlijk komen dromen niet zomaar uit. Daarom helpen we je om te vertrouwen op je eigen kunnen, om stap voor stap je weg te vinden en om jouw persoonlijke doelen dichterbij te brengen. Zodat je het mooist mogelijke kunt bereiken wat je in je hebt. Want daar gaat het om.
Na de basisschool op zoek naar een middelbare school? Alberdingk Thijm Scholen biedt voortgezet onderwijs op alle niveaus. Kom langs tijdens de open dagen of kijk op de website: www.atscholen.nl
GYMNASIUM/ATHENAEUM/HAVO
Alberdingk Thijm College
Sfeervol en ICT-rijk
T: 035 - 672 99 00
Locatie: Laapersveld 9, 1213 VB Hilversum
www.atchilversum.nl
IB MYP/VWO/HAVO
Laar & Berg
Learn. Discover. Inspire.
T: 035 - 539 54 22
Locatie: Langsakker 4, 1251 GB Laren
www.laarenberg.nl
IB MYP/DP
International School Hilversum
Learning Through Diversity
T: 035 - 672 99 31
Locatie: Emmastraat 56, 1213 AL Hilversum
www.ishilversum.nl
IB MYP
International School Laren
T: 035-5395422
Locatie: Langsakker 4, 1251 GB Laren
www.islaren.nl
MAVO/HAVO
St. Aloysius College
Leerling in Beeld
T: 035 - 624 74 81
Locatie: Schapenkamp 200, 1211 PB Hilversum
www.hetalc.nl
MAVO
Alberdingk Thijm Mavo
Vernieuwend Onderwijs
T: 035 - 647 98 43
Locatie: Van Linschotenlaan 503, 1212 GG Hilversum
www.alberdingkthijmmavo.nl
VMBO
Groot Goylant
Vmbo met ambitie
T: 035 - 685 00 14
Locatie: Van Linschotenlaan 501, 1212 GG Hilversum
www.grootgoylant.nl
VMBO 3 + 4
Mediaschool Hilversum
T: 035 - 712 35 45
Locatie: Prins Bernhardstraat 160, 1211 GK Hilversum
www.mediaschoolhilversum.nl